„Elektryki” mają trafić do Gliwic do końca roku. Gdy już pojawią się na ulicach, z pewnością je poznamy. Jednoślady wyróżniać się będą nie tylko napędem. 
„Elektryki” przekaże Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w ramach akcji promującej rower jako środek transportu. Na siodełku e-rowerze nie zobaczymy jednak prezydenta ani innego prominenta, który mógłby dobrze  przysłużyć się popularyzacji tej formy poruszania po mieście. Pojazdy wejdą na służbę do  straży miejskiej i urzędów. 

- Zamawiamy rowery miejskie z pełnymi błotnikami, które pozwalają na podróżowanie w pozycji wyprostowanej, w stroju oficjalnym – opisuje pojazdy Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy.  Jednoślady wyposażone zostaną w baterie litowo-jonowe o pojemności 500 Wh, co pozwala osiągnąć zasięg 60 km. Każdy posiadać będzie również sakwy oraz zapięcie w formie blokady.

GZM w swoim komunikacie informuje, że średnia odległość pokonywana przez mieszkańców w ramach podróży obligatoryjnych, czyli z domu do pracy lub szkoły i z powrotem, wynosi ok. 5,2 km.  – Podróże służbowe nie powinny być dłuższe, zatem służbowy rower ze wspomaganiem elektrycznym wydaje się idealnym rozwiązaniem. Dla mnie jazda na tego typu jednośladzie to wysiłek na poziomie trochę szybszego marszu – mówi  Dworak. Metropolia kupi w sumie 230 rowerów. Najwięcej „elektryków”, bo jedenaście, pojedzie do Katowic, natomiast po dziesięć do Bytomia, Gliwic, Zabrza i Sosnowca. 

Jak dowiedzieliśmy się w biurze prasowym prezydenta Gliwic planuje się, że e-rowery mogą trafić do strażników miejskich oraz urzędników, ale nie tych z najwyższych szczebli władzy. - Pracownicy jednostek miejskich będą mogli korzystać z pojazdów w celach służbowych, w trakcie wyjazdów w teren - mówi Maja Lamorska - Gorgol z biura rzecznika prasowego prezydenta.

GZM zakupiło e-rowery w ramach programu „Rowerem lub na kole”, którego celem jest zmiana nawyków transportowych. Projekt nie jest jedynym działaniem związku w zakresie popularyzacji alternatywnych środków lokomocji. Temu samemu służy m.in. zaktualizowanie „Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej”, które mają ustalić na przykład szerokość czy rodzaj nawierzchni dróg rowerowych. 

W minionym roku powstało „Studium tras rowerowych”, w którym zaprezentowano „rowerowy układ krwionośny” metropolii, czyli propozycję przebiegu ponad 1500 km dróg dla bicykli.

Ponadto GZM planuje uruchomić wypożyczalnię rowerów miejskich, której celem jest poszerzenie oferty transportowej i poprawa mobilności jej mieszkańców. W programie działań strategicznych do roku 2022, na uruchomienie pilotażu roweru metropolitalnego, przewidziano 23 mln zł.

(pik)

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj