13. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Improwizowanej All`Improvviso rozpocznie się 29 sierpnia i potrwa do 2 października. 


Festiwal All’Improvviso, organizowany przez Towarzystwo Kulturalne Fuga, zdobył w ciągu 13 lat stałą publiczność oraz przychylne recenzje w mediach. Jest on wyczekiwaną przez melomanów imprezą, na stałe wpisującą się w kalendarz wydarzeń kulturalnych Gliwic.

Jego wartość została także uznana przez wielu artystów przyjeżdżających do Polski na festiwalowe koncerty. Wyrazem takiej oceny jest obecność w projekcie Arianny Savall – honorowego dyrektora artystycznego festiwalu.
All’Improvviso to wydarzenie kulturalne o znaczeniu istotnym dla regionu. Forma promocji oraz poziom merytoryczny festiwalu potwierdziły w latach ubiegłych, że impreza jest doskonałą możliwością promowania regionu poprzez wydarzenie artystyczne. Hasło przewodnie w latach 2018-2020 to „Europa kultur i narodów”. Organizatorzy zaproszą słuchaczy do muzycznej podróży i pogłębionej refleksji nad historią kultury europejskiej, tak bogatej dzięki różnym narodom i grupom etnicznym, przez wieki współistniejącym na naszym kontynencie.

Koncepcja cyklu pozwoli także na podkreślenie niezmiernie ważnej wartości kultur i tradycji narodowych, które współcześni wirtuozi pragną zachować od zapomnienia. Założenia cyklu są w końcu pretekstem do wskazywania na tradycję europejską, poprzez wielkie migracje czy odkrycia geograficzne „wyruszającą”, by wzbogacać świat.

Tegoroczna, 13. edycja rozpocznie się 29 sierpnia i potrwa do 2 października. 


Program festiwalu: 
29 sierpnia godz. 18.30
Beethoven – Elsner – Moniuszko: Kwartety smyczkowe na instrumentach historycznych – Equilibrium String Quartet 
Kościół Ewangelicki Marcina Lutra w Gliwicach Łabędach, ul. Strzelców Bytomskich 9
W sprzyjającej muzyce przestrzeni Kościoła ewangelickiego usłyszymy perły polskiej muzyki romantycznej – kwartety smyczkowe Józefa Elsnera i Stanisława Moniuszki, ale także jeden z kwartetów Beethovena, w związku z przypadającą w tym roku 250. rocznicą urodzin wielkiego klasyka. Kameralistyka najwyższej próby, a w rękach muzyków historyczne instrumenty.

6 września, godz. 16.00
Muzyczne Podróże Guliwera. Małgorzata Malke, Violetta Szopa-Tomczyk –skrzypce, Aleksander Tomczyk – Guliwer
Mała Scena Teatru Miejskiego w Gliwicach, ul. Nowy Świat 55
Propozycja związana z muzyką dawną, skierowana jednak specjalnie dla dzieci. Muzyczne Podróże Guliwera to niedługa opowieść o przygodach słynnego podróżnika, będących inspiracją dla jednego z najbardziej znanych kompozytorów epoki baroku, Georga Philipa Telemanna. Dzieci będą miały okazję spotkać nie tylko samego Guliwera, ale także, wraz z nim, odwiedzić krainę Gigantów i Liliputów, przy okazji rozwiązując wiele muzycznych zagadek. 

17 września, godz. 19.00
Ein Schlesich Singebüchlein – Śpiewnik Śląski 1555 (premiera)/NIGUNIM – chasydzkie pieśni bez słów – Bastarda Trio
Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice”, Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju w Gliwicach, ul. Bojkowska 37
Każdego roku prezentowany jest jeden program premierowy, tworzony z myślą o festiwalu i nieprezentowany nigdy i nigdzie wcześniej. W 2020 melomani usłyszą nowy program niezwykłego tria Bastarda, w niekonwencjonalny sposób łączącego brzmienie klarnetu, klarnetu kontrabasowego i wiolonczeli, tworząc improwizowaną miksturę, u której źródeł zawsze znajduje się muzyka minionych epok. W Gliwicach Bastarda zaprezentuje swoją autorską muzykę, inspirowaną wydanym w 1555 r. we Wrocławiu Śpiewnikiem Śląskim luterańskiego pastora Valentina Trillera. Podczas koncertu zabrzmią także utwory nawiązujące do, obecnych również w Gliwicach, żydowskich tradycji, z ostatniej płyty zespołu „NIGUNIM – chasydzkie pieśni bez słów”.

26 września, godz. 18.00
Koncerty Brandenburskie J. S. Bacha
{oh!} Orkiestra Historyczna, Tami Krausz – flet traverso, Anna Firlus – klawesyn, Martyna Pastuszka – kierownictwo artystyczne
Ruiny Teatru Victoria w Gliwicach, al. Przyjaźni 18
Nie mogłoby być festiwalu bez muzyki Bacha i rezydującej od kilku lat przy festiwalu {oh!} Orkiestry Historycznej. W tworzącej zawsze niezwykłą atmosferę dla muzyki dawnej przestrzeni Ruin Teatru Victoria zabrzmią słynne Koncerty Brandenburskie Bacha oraz świetnie znana wszystkim melomanom suita orkiestrowa h-moll. {oh!}, prowadzona przez charyzmatyczną liderkę, skrzypaczkę Martynę Pastuszkę, zaprosiła do tego koncertu dwie znakomite solistki – znaną już gliwickiej publiczności klawesynistkę Annę Firlus i równie znakomitą flecistkę, urodzoną w Izraelu Tami Krausz.

2 października, godz. 18.00
Koncert symfoniczny
Tobias Koch – fortepian historyczny, {oh!} Orkiestra Historyczna
Jakob Lehmann – dyrygent
W programie: J. Elsner, F. Hiller, F. Mendelssohn
Katowice, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, ul. Zacisze 3, godz. 18.00
Będzie to finał jesiennej edycji festiwalu, która, wyjątkowo, odbędzie się w gościnnych progach Akademii Muzycznej w Katowicach. Muzyka symfoniczna na instrumentach historycznych zabrzmi po raz pierwszy w historii festiwalu. Podczas koncertu w wykonaniu grającej w rozszerzonym składzie {oh!} Orkiestry Historycznej usłyszymy muzykę epoki romantyzmu – uwerturę do opery Leszek Biały Józefa Elsnera, koncert fortepianowy Ferdinanda Hillera oraz słynną Symfonię nr 1 c-moll Felixa Mendelssohna. Solistą będzie wybitna postać pianistyki, specjalizujący się w historycznym wykonawstwie Niemiec Tobias Koch, grający oczywiście na kopii historycznego fortepianu.
Całość poprowadzi niemiecki dyrygent młodego pokolenia, Jakob Lehmann. Koncert odbywa się w partnerstwie z Centrum Muzyki Dawnej w Kolonii (ZAMUS), Filharmonią w Kolonii oraz Instytutem Polskim w Düsseldorfie.

Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj