Likwidacja linii tramwajowej w Gliwicach w 2009 roku wzbudziła ogromne kontrowersje wśród mieszkańców. Do dziś wielu gliwiczan nostalgicznie wspomina ten środek komunikacji i byłoby gotowych głosować za jego przywróceniem. Wygląda jednak na to, że rozwój transportu w Polsce dostarcza nowych, bardziej dopasowanych do preferencji użytkowników możliwości przemieszczania się po mieście.

Za likwidacją tramwajów przemawiały przede wszystkim względy finansowe. Władze miasta silnie argumentowały, że zastąpienie linii tramwajowej autobusową A4 będzie bardziej ekonomiczne, ponieważ koszt utrzymania pojazdów szynowych jest czterokrotnie większy niż autobusów. Do tego dochodził zły stan techniczny torowiska, wymagający kosztownego remontu. Przeciwnicy tego pomysłu powoływali się z kolei na aspekt historyczny, ekologiczny oraz to, że tramwaju w przeciwieństwie do autobusów nie dotyczą korki. Niezależnie od racji, szans na powrót tramwajów do Gliwic raczej nie ma, za to nowoczesne rozwiązania zaczynają mieć coraz więcej co powiedzenia w temacie sprawnego podróżowania ulicami miasta.


AutoHOP zamiast tradycyjnej komunikacji?


Po 10 latach nieobecności tramwajów na miejscu pozostawionej przez nie luki pojawiła się nowoczesna alternatywa w postaci AutoHOP-a. W ciągu ponad pół roku firma udowodniła mieszkańcom Gliwic, że można inaczej. Zamawianymi przez aplikację busami podróżują dziś tysiące gliwiczan miesięcznie, a liczba ta z każdym miesiącem rośnie. Co sprawia, że mieszkańcy coraz chętniej wybierają ten nietypowy środek komunikacji miejskiej?


Większość pytanych użytkownikówAutoHOP-a zwraca uwagę na elastyczność i cenę przejazdu. Z jednej strony mamy trasę dostosowywaną na bieżąco do celu danego pasażera, z drugiej – koszt przejazdu niższy niż normalny bilet autobusowy (2,99 zł), niezależnie od długości podróży. Jest to więc jedyny transport zbiorowy w mieście, który nie porusza się według ściśle wyznaczonej trasy, jak autobus czy tramwaj, a jednocześnie w przystępnej dla każdego cenie. To czyni go także bardzo konkurencyjnym dla taksówek.


Każdy pasażer jest wysadzany w pobliżu miejsca, do którego potrzebuje się dostać, co eliminuje również konieczność przesiadki. Odległość, jaką musimy pokonać pieszo, to zazwyczaj raptem 100-300 metrów. Główna w tym zasługa algorytmu aplikacji, który tak dobiera pasażerów po drodze, by każdy na pokładzie danego busa mógł dostać się tam, gdzie potrzebuje. Częstym argumentem użytkowników HOP-a jest też wysoki komfort przejazdu, nieporównywalny z tradycyjną komunikacją miejską.


Przyszłość transportu zbiorowego w Gliwicach


Najbliższe miesiące mają przynieść spore usprawnienia w działaniu AutoHOP-a. Między innymi zostanie dodana funkcja obliczania na bieżąco czasu pozostałego do przyjazdu busa. Twórcy aplikacji zapowiadają również system poleceń oraz kody promocyjne, które posłużą za okazję do zdobycia darmowych przejazdów. Stale trwa także optymalizacja algorytmu mająca na celu jeszcze lepsze dopasowanie przydzielanych busów do zamówień pasażerów.


Czy AutoHOP, będąc jak na razie jedynym tego rodzaju transportem w Polsce, jest w stanie zaleczyć rany gliwiczan po bezpowrotnej utracie tramwajów? Na to pytanie już każdy powinien odpowiedzieć sobie sam.

MATERIAŁ PARTNERA


Galeria

wstecz

Komentarze (26) Skomentuj

  • Bercik Oberschlesien 2020-02-12 17:37:53
    AutoHop = busiarstwo, mentalna wiocha
    • witam 2020-02-12 21:03:44
      witam pana taksówkarza, strzela z tyłu?
    • Hary 2020-02-18 19:18:50
      Śmerdzi mi tu gościem z taxi autohop robi bardzo dobrą roboté świasczy otym chociażby to że ponat 50%moich znajomych do pracy jeździ hopem bo bardziej sie to opłaca przeliczając paliwo amortyzacje pojazdu I nerwy w kolejkach przy powrocie ze strefy
  • Danus 2020-02-13 08:01:11
    Miasto bez tramwaju, jakoś reszta ościennych miast ma i działa to jak trzeba
    • Ewa 2020-02-13 09:51:45
      Jakość korzystania z autobusu A4, wielokrotnie przewyższa dawny tramwaj, to doceni tylko ktoś kto z niego korzysta, a także mieszkańcy ulic na których hałasowały tramwaje
      • JP2 2020-02-13 10:04:04
        No, autobusy nie hałasują i pachną fiołkami. Najbardziej na Dolnych Wałów i Wieczorka. Doceniamy twoją opinię, kretynko.
        • Gliwitze 2020-02-13 10:40:10
          Kultura wypowiedzi na poziomie sięgającym bruku. Naprawdę Pan/Pani nie potrafi inaczej? Likwidację tramwaju w ówczesnej formie docenili przede wszystkim ludzie starsi, kobiety z dziećmi i wszyscy Ci, ktorym poprawił się komfort wsiadania i wysiadania, o samym podróżowaniu nie wspomnę. Tramwaj stał razem z autami w korkach, często blokowany był przejazd przez parkujące nieprawidłowo samochody, np. koło dawnej Agawy, nie mówiąc już o tym jak często się psuły. Naprawdę nie pamiętają Państwo tego?
          • obiektyw 2020-02-13 11:14:49
            Z taką pisownią nazwy miasta można bredzić różne głupoty i być przekonanym o włąsnej racji, chociażby była z gruntu poroniona. Żeby uczciwie opisać konflikt w sprawie tramwaju trzeba mieć odwagę, dobre intencje i pojęcie o tym, że tramwaje od tamtego czasu się zmieniły, a interes małej grupy mieszkających przy torach nie może być ważniejszy od interesu większości korzystających z transportu miejskiego. Mieszkający przy linii tramwajowej nie zostali podstępnie zaskoczeni tramwajem. Wprowadzali się do mieszkań przy linni długo po tym jak ją zbudowano. Nikt się nie skarżył do czasu zastąpienia dawnych mieszczan-gleiwitzerów polskimi wieśniakami, dla których miasto było awansem społecznym, ale przywleczone przyzwyczajenia zamieniły miasto w wieś. To im "przeszkadzał" tramwaj, bo głośny, bo platforma za wysoko, itp. brednie. Nowe tramwaje jeżdżące w Polsce komfortem przewyższają autobusy, ale już nie w Gliwicach więc tacy etatowi przygłupi oszuści opowiadają w kółko ciągle te same bzdury jakby mieli kalendarz z ubiegłego wieku. Powinieneś zacząć protestować bo PKM ma wprowadzić na linię A4 autobus elektryczny. Musisz nawet, bo ten z silnikiem diesla jest taaaaki fajny, że nie możesz się go nachwalić, a w między czasie władze miasta "poprawiły" nawierzchnię ulic zamieniając asfalt kostką co mieszkańcy tak docenili, że domagają się zamykania wybruowanych ulic przed samochodami. Tak się robi z miasta wiochę bez tramwaju.
            • Gliwitze 2020-02-13 14:03:06
              Pan widzisz tylko konflikt, dlatego taka zajadłość w wypowiedzi. Szkoda tracić czas. Nigdzie nie odniosłem się do spraw ekologii w odniesieniu transportu. Starszą panią guzik to obchodzi jeśli miała problem z wdrapaniem się do tramwaju. Matce z wózkiem to też obojętne. W obu przypadkach trudno było im wejść do tramwaju. Z pewnością na pomoc takich jak Pan liczyć by nie mogły. Zawsze znalazłbyś Pan tysiąc wymówek, po co wychodzą z domu, niech nie jeżdżą tym środkiem lokomocji, niech idą piechota jak nie dają rady. Ot taki to sposób myślenia. Proszę nie silić się na kolejne riposty, bo ich nie będę czytać. Dyskutować można z kimś kto szanuje zdanie innych.
              • Hanna 2020-02-13 14:20:45
                Gdybyś cokolwiek szanował, to byś nie imputował innym własnych chamskich zachowań. Tramwaj można było po prostu wymienić na niskopodłogowy, a torowisko remontować. Ale takie oczywistości są poza twoimi możliwościami pojmowania, co dobitnie pokazuje głupiutki nick.
          • jp2 2020-02-13 11:57:03
            Kulturę poznaje się między innymi po tym co i jak ktoś pisze. Jeżeli ktoś pisze, że likwidacja tramwaju przyniosła same korzyści, bo niskopodłogowy truciciel powietrza hałasuje mniej, to jest idiotą pozbawionym kultury i żadne piękne słówka tego nie zmienią. Nie ma sensu takiemu pokazywać nowoczesnych tramwajów, bo i tak znajdzie jakiś argument wyssany z własnej dupy. Już im nie pasuje autobus na Siemińskiego, bo nagle zaczął hałasować. Niedługo znowu rozstawią ławkowe getta na jezdni i będą zlizywać chemię z wafli, a samochody i tak będą przejeżdżały im pod nosem.
      • miłośnik zrównoważonego transportu 2020-02-13 18:05:10
        EWA, powiedz to w Lizbonie albo w San Francisco. Będą się śmiać przez tydzień. Możesz też spróbować w polskich miastach gdzie są tramwaje i też będą cię długo pamiętać.
      • Sebii 2020-02-21 07:36:31
        No jasne, zwłaszcza jak się porównuje stare tramwaje z nowoczesnymi autobusami. A może tak porównać odwrotnie, Jelcza M11 do tramwaju Solarisa/Stadlera S105. Autobus wypada blado. Tu nie chodzi, o to że tramwaje to zło, tylko że zrobiono nagonkę na tramwaje w Gliwicach, niezależnie od tego jaki tabor jeździł i jaki mógłby jeździć. Każdy tor tramwajowy ma swoje parametry techniczne, dzięki którym można określić, czy dany typ taboru jest w stanie kursować po torowisku o danych parametrach. Torowiska w Gliwicach miały, lepsze parametry techniczne niż, torowiska w Zabrzu np. na ul. Wolności na odcinku od ul. Torowej do ul. Miarki. I mimo nie najlepszego stanu technicznego w/w odcinka prezydent miasta Zabrza p. Mańka-Szulik udowodniła, że jak się chce, to się da. Tramwaje niskopodłogowe w Zabrzu są faktem. A stacjonują w zajezdni w Gliwicach...
  • Mieszkaniec 2020-02-13 08:04:11
    Kiedyś Gliwice były fajnym miejscem teraz tylko budowy w dziwnych miejscach, patrz Jasnogórska ulica. Balkony nad chodnikami
    • Ewa 2020-02-13 09:47:14
      Proponuję spacer po ulicach starego miasta , Gliwice to miasto balkonów i wykuszy , bogactwo form " wiszących" ponad głowami :) jak w każdym większym mieście
      • jp2 2020-02-13 10:06:41
        To "stare miasto" które tak cie wzrusza ma zaledwie 70 lat. Ale skąd masz to wiedzieć, jeżeli kopcący i ryczący autobus doceniasz bardziej niż ekologiczny tramwaj.
        • Logika 2020-02-13 16:17:38
          Tramwaj ekologiczny a prąd z elektrowni węglowej w Polsce energie ekologiczną stanowi jedynie 20% więc proszę mi powiedzieć gdzie ta ekologia
          • WikLina 2020-02-13 16:48:48
            Ja bym zapytała czy ten głupi komentarz został napisany w zgodzie z ekologią, czy palacz musiał dorzucić szuflę węgla, żebyś mógł go wysłać? O wysiłek jaki włożyłeś w jego napisanie nie zapytam, bo widać, że był zerowy tak jak cała "logika" udająca mądrość, że spaliny i pyły z rur wydechowych bezpośrednio wdychane na ulicach są bardziej eko od tramwaju, dla którego prąd jest wytwarzany daleko od Gliwic. Jesteś dowódem na to jak szkodliwy dla mózgu jest smog, do którego przyczynia się bardzo duży ruch samochodowy, który z kolei jest efektem tego, że władze Gliwic celowo zaniedbały transport publiczny.
            • Logika 2020-02-13 17:29:39
              Czyli mam rozumieć że gdyby w Gliwicach jeździły tramwaj to by było mniej aut a co za tym idzie czyste powietrze dobre sobie
              • miłośnik zrównoważonego transportu 2020-02-13 17:57:22
                Czytam od początku i chociaż zmieniasz nick częściej niż bieliznę, to mam nie lada ubaw, bo bardzo się przeceniasz. Nie rozumiesz i nie zrozumiesz. Kilka osób jasno ci to już tłumaczyło, a ty dalej swoje czym tylko potwierdzasz brak zdolności rozumienia. Bez obrazy, ale to chyba jest kretynizm.
            • Dlugi 2020-02-14 22:03:24
              Większość autobusów jest bardzo Ekologiczna posiadają różne filtry cząstek stałych DPF w porównaniu do tramwaj i mniej szkodzą Porównajcie sobie masę tramwaju a masa autobusem biorąc pod uwagę stan naszych dróg Jestem za autobusem i bardzo dobrym pomyslem jest Auto Hop. Zapraszam do pobrania aplikacji i przynajmniej jeden kurs a juz nie wsiadziesz do innego srodka transportu.
  • P 2020-02-13 11:08:26
    Nowoczesny, ekologiczny i cichy tramwaj, centrum wyłożone kostką i wyłączone z ruchu, dużo zieleni. Problem rozwiązany.
    • Jp2 2020-02-13 11:58:36
      Nie w Gliwicach - tu rządzi wiocha w samochodach.
      • K2 2020-02-14 10:27:49
        Odezwał się cwaniaczek na rowerku
  • Fan62 2020-02-13 13:25:36
    Altobusy prawie jerzdza punktualnie lecz jestem zaskoczona ze kontrolerzy tylko sprawdzaja bilety a mi chodzi ze ludzie na siedzeniach stawiaja torby z zakupami i pozostawiaja siedzenie mokre lub brudne Powinno sie zabronic i karac za takie zachowanie. Siedzenia sa dla ludzi a nie brudnych obciekajacych toreb.
  • Hop szklankę piwa 2020-02-13 16:05:35
    Dział PR się nie popisał. AutoHOP nie jest alternatywą dla tramwaju, bo nie da się być alternatywą dla czegoś, czego nie ma. Ale jest alternatywą dla gliwickiej komunikacji miejskiej i każdego dnia swoją usługą wymierza siarczyste policzki władzom miasta - Najpierw Frankiewiczowi, a teraz Neumannowi. Za to, BRAWA!