Od grudnia 2017 r. Muzeum w Gliwicach rozpoczyna cykl wykładów dr Joanny Winnickiej-Gburek.
Podczas spotkań ich uczestnicy będą mogli przyjrzeć się zmianom, jakie na przestrzeni dziejów przeszło rozumienie sztuki i pełnionej przez nią funkcji. Od formy przeżywania sacrum i oswajania transcendencji, przez religię sztuki, po narzędzie w kulturowej wojnie, na rzecz nowego obrazu człowieka bez Boga.  Podczas wykładów mówić będziemy także o tym, w co i z kim gra współczesny świat sztuki.

Dr Joanna Winnicka-Gburek  jest autorką licznych publikacji z zakresu estetyki, krytyki artystycznej i filozofii kultury, m.in. książki „Krytyka – etyka –sacrum. W kierunki aksjologicznej krytyki artystycznej”. Wykłady -  raz w miesiącu, w czwartki, w sali konferencyjnej Willi Caro.

Harmonogram wykładów:

14 grudnia 2017, Will Caro, godz. 17.00

Święte obrazy i dzieła sztuki. Początki sztuki były ściśle związane z religią i mitem. Tak było w starożytności i europejskiej kulturze wieków średnich. Sytuacja zaczęła zmieniać się w renesansie, gdy artysta stopniowo zyskiwał autonomię. Czy jednak rzeczywiście jest tak, jak twierdzi niemiecki historyk sztuki Hans Belting, że epoka adorowanego obrazu religijnego - imago - minęła bezpowrotnie na rzecz epoki dzieła sztuki, podlegającego już tylko regułom artystycznym?

18 stycznia 2018, Will Caro, godz. 17.00

Religia sztuki. Religią sztuki nazywa się zjawisko zapoczątkowane w drugiej połowie XVIII wieku, polegające na stopniowym zajmowaniu przez estetykę uprzywilejowanego dotąd miejsca religii. Warto zastanowić się nad aktualnością tego pojęcia w dzisiejszym świecie sztuki.

22 lutego 2018, Willa Caro, godz. 17.00

Polskość jako sytuacja w świecie sztuki. Można sobie zadać pytanie, czy w ogóle istnieje współcześnie coś takiego, jak doświadczenie polskości. Jeśli tak, to z jakimi przekonaniami, obrazami i symbolami się wiąże? Jakie znaczenie dla artystów i odbiorców sztuki współczesnej ma pamięć o okresach, gdy priorytetowym zadaniem sztuki polskiej było raczej manifestowanie dążeń niepodległościowych, a nie oddawanie się poszukiwaniom nowych rozwiązań formalnych? Ten kontekst polityczno-historyczny  należy uzupełnić o wyjątkowy charakter polskiej religijności, co ma znaczenie w odbiorze dzieł sztuki współczesnej, nawiązujących w różny sposób do tematyki religijnej i szerzej etycznej.

15 marca 2018, Willa Caro, godz. 17.00

Problematyka krzyża w sztuce. Jakie konsekwencje ma współczesny kryzys myślenia symbolicznego -  rozważania o najważniejszym dla chrześcijan symbolu, którym od wieków posługują się artyści.

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj