Jak informuje sieć telekomunikacyjna Orange, między 28 grudnia 2017 a 1 stycznia 2018 r. oraz w nocy z 3 na 4 stycznia klienci Orange Polska i nju mobile otrzymywali krótkie połączenia wykonywane z numerów z kubańskim prefiksem +53.
Jak się okazało, to oszuści wykorzystali świąteczny czas, gdy zwykle dzwoni się do bliskich i znajomych z życzeniami, licząc, że ludzie będą oddzwaniać i tym samym zapłacą za droższe połączenia.
                                
Próby wyłudzenia pieniędzy, polegające na wykonywaniu krótkich połączeń pod losowo wybierane numery w nadziei, że ich abonenci oddzwonią, zdarzają się coraz częściej. Oszuści wykorzystują naturalną chęć sprawdzenia, kto i w jakim celu do nas telefonował. Pomaga także podobieństwo prefiksów wielu krajów do stref numeracyjnych w Polsce. 

Gdy klient oddzwoni pod numer oszusta, usłyszy w słuchawce ciszę, sprawiającą wrażenie, że połączenie nie zostało nawiązane. To połączenie jednak jest i opłaty za nie są naliczane – dodajmy, opłaty wysokie, gdy oddzwania się pod numer znajdujący się w egzotycznym kraju.

Do prób oszustwa doszło także w Gliwicach. Niestety, niektórzy abonenci, zmyleni prefiksem podobnym do tego w Orange, oddzwaniali. Jak informuje sieć, nabrać dało się wielu klientów. W całym kraju poszkodowanych jest kilkadziesiąt tysięcy osób. 

Dla tych, którzy boją się teraz, że zapłacą ogromne rachunki, mamy dobrą wiadomość. Firma Orange Polska wzięła pod uwagę wyjątkowość czasu oraz skalę ataku i podjęła decyzję o anulowaniu opłat naliczonych klientom dzwoniącym pod kubańskie numery, wykorzystywane przez oszustów w okresie od 28 grudnia 2017 do 4 stycznia 2018 r. Dotyczy to klientów wszystkich usług abonamentowych, na kartę, ofert biznesowych, a także osób korzystających z nju mobile.

- Umorzenie opłat jest dobrowolną decyzją firmy, która wzięła pod uwagę okres świąteczny i dobro klientów, ale należy ją traktować jako wyjątkową. Prosimy, aby w przyszłości uważać i nigdy nie oddzwaniać na nieznane numery – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska.

Przed taką formą wyłudzeń przestrzegał już między innymi Urząd Komunikacji Elektronicznej. - Orange Polska w najbliższym czasie przygotuje dodatkowo i przeprowadzi akcję edukacyjną, aby klienci potrafili skutecznie bronić się przed próbami oszustwa – dodaje Jabczyński. 

 
  

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj