Będzie kosztować 150 mln zł, zajmie kilka hektarów, wystartuje najpóźniej za trzy lata. Centrum przesiadkowe to jedna z najważniejszych, i najdroższych, inwestycji najbliższych lat. Sprawdziliśmy, co słychać w sprawie.

Rozpędzają się przygotowania do budowy węzła przesiadkowego na terenach wokół dworca kolejowego. Przy okazji przebudowane zostaną ulice powiązane z inwestycją. W efekcie ścisłe centrum zmieni się nie do poznania.

Sam dworzec po modernizacji wstydu Gliwicom już nie przynosi. Wrażenie robi zwłaszcza odrestaurowaną drobiazgowo elewacją. Wiele do życzenia pozostawia natomiast jego otoczenie. Przyjezdnych z jednej strony wita betonowa pustynia, z drugiej mijają przemysłowy krajobraz torowisk i podupadających budynków gospodarczych. Już niedługo na tych terenach zajdą wielkie zmiany.

Po stronie północnej miejscy urzędnicy zaplanowali centrum przesiadkowe. Zamierzania, znane jako projekt Zachodnia Brama Metropolii Silesia, są ściśle związane z dworcem kolejowym i przez lata oczekiwań na modernizację gmachu uchodziły za pobożne życzenia. Impetu nabrały po przełomie, jakim była inwestycja PKP – w ubiegłym roku gotowa była koncepcja zagospodarowania, do końca marca 2018 ma powstać projekt techniczny, toczy się przetarg w sprawie wyboru firmy – inżyniera budowy.

Przypomnijmy najważniejsze z zaplanowanych nowości. Od strony północnej dworca, na terenach wykupionych przez miasto od PKP, powstanie węzeł przesiadkowy. Obiekt, zintegrowany z dworcem kolejowym, skupi w jednym miejscu różne środki transportu publicznego. Pod wiatami znajdą się stanowiska autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych. Powstaną  parkingi dla samochodów i rowerów, wypożyczalnia miejskich jednośladów, będzie poczekalnia dla podróżnych i  zaplecze gastronomiczne. 

Projekt obejmuje również włączenie nowego kompleksu w układ drogowy miasta. W ramach inwestycji zaplanowano połączenie ulic Kolberga i Udzieli z centrum (na przedłużeniu ul. Udzieli) ciągiem pieszo-rowerowym oraz wykonanie drogi rowerowej łączącej trasę centrum – Sośnica z ciągami rowerowymi w obszarze  nowego dworca.

Centrum przesiadkowe wpłynie również korzystnie na teren przed dworcem. W powiązaniu z przedsięwzięciem modernizację przejdzie część śródmiejskich dróg.  Przewidziano przebudowę ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wraz z odcinkiem ul. Zwycięstwa, fragmentu Piwnej, Składowej z częścią ul. Warszawskiej, Okopowej, Na Piasku, ul. Tarnogórskiej.

Metamorfoza nie ominie dwóch placów odwiedzanych tłumnie przez podróżnych. Całkowitej przebudowie ulegnie plac Piastów. Wszystkie szczegóły nowego zagospodarowania nie są jeszcze znane – na ukończeniu znajdują się prace projektowe. Nową aranżację zyska również teren przylegający do dworca, który wzbogaci się o nowe parkingi. 

Na razie nad odnowionym obliczem śródmieścia intensywnie pracują architekci. W oparciu o koncepcję autorstwa firmy An Archi Group z Gliwic powstaje projekt wykonawczy. Wybrane w przetargu biuro Pas Projekt z Nadarzyna na przygotowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę ma czas do marca 2018. Wcześniej, jeszcze w tym roku, poznamy firmę – inżyniera projektu. Czas na złożenie ofert mija 1 września. 

Kiedy plany nowego centrum staną się rzeczywistością? Według przewidywań urzędników, realizacja rozpocznie się jesienią przyszłego roku i zakończy latem dwa lata później. W wieloletniej prognozie finansowej na zadanie założono  kwotę ok. 150 mln zł. Już tylko na etapie przygotowań inwestycja pochłania miliony – na przykład na dokumentację projektową miasto wyda ponad 6,7 mln zł.  

Przebudowa rejonu dworca, wraz z uruchomieniem węzła przesiadkowego, stanowi kolejny element zmieniającego się wizerunku tej części śródmieścia. Nowości, jak gmach kolejowy po modernizacji, biurowiec Radanu czy zmiany, które nadchodzą, sprawią, że centrum stanie się ładniejsze.  

Adam Pikul 



Galeria

wstecz

Komentarze (0) Skomentuj